1. Τί είναι η Ψυχοεκπαίδευση;

Η ψυχοεκπαίδευση είναι όρος της ψυχολογίας και της ψυχιατρικής και αποτελεί εκπαίδευση ενός ανθρώπου, στoυς εξής τομείς:

> για απλά συμπτώματα στρες και θλίψης που αντιμέτωπίζουν όλοι οι άνθρωποι κάποια στιγμή στην ζωή τους (τα λεγόμενα "υποκλινικά συμπτώματα"),

> για τους πανικούς και τις αγχώδεις διαταραχές,

> την κλινική κατάθλιψη,

> για την βελτίωση της ποιότητας ζωής στις χρόνιες ασθένειες όπως καρδιαγγειακές νόσοι, πνευμονικές νόσοι, υπέρταση, διαβήτης, καρκίνος, αρθρίτιδα, κλπ, καθώς και σπάνια σύνδρομα όπως είναι η Αμυοτροφική Πλευρική Σκλήρυνση, η Σκλήρυνση κατά Πλάκας, η νόσος του Chrohn κλπ.

> για τα ψυχωσικά συμπτώματα και τις ψυχώσεις,

> την αιτιολογία της εκάστοτε νόσου ή ομάδας συμπτωμάτων,

> τα συμπτώματα της νόσου και την αποτελεσματικότερη αντιμετώπιση,

Ο στόχος της ψυχοεκπαίδευσης είναι η παροχή πληροφοριών για:

> την διαχείριση και για την πιθανή εξάλειψη των συμπτωμάτων,

> τον εντοπισμό λανθασμένων ή παρεμποδιστικών πεποιθήσεων για την αντιμετώπιση μίας ασθένειας,

> την ενδυνάμωση στην πορεία για θεραπεία ή στην σταθεροποίηση συμπτωμάτων,

> την καλύτερη λήψη ενημερωμένων αποφάσεων,

> την αποτροπή εμφάνισης μίας πάθησης σε επίπεδο πρόληψης

THERAPY_Matthew Henry-colorful-toy-gears.jpg

2. Πόσο αποτελεσματική είναι η ψυχοεκπαίδευση;

Από τις έρευνες που έχουν γίνει φαίνεται ξεκάθαρα ότι η ψυχοεκπαίδευση βοηθάει αποτελεσματικά τόσο στην διαχείριση ψυχικών διαταραχών όσο και σε ασθένειες γενικής παθολογίας, καθώς επίσης ενισχύει ισχυρά τις πιθανότητες σημαντικής βελτίωσης ή και εξάλειψης των συμπτωμάτων.

Στην γενική παθολογία συγκεκριμένα, με δεδομένο ότι 70% των θανάτων θεωρούνται πρόωροι λόγω χρόνιων συμπεριφορικά ανατρέψιμων ασθενειών, η ψυχοεκπαίδευση στοχεύει ακριβώς σε αυτό: στην ενδυνάμωση της συμπεριφοράς για την καλύτερη δυνατή διαχείριση της ασθένειας αν έχει ήδη εμφανιστεί και φυσικά στην αποτροπή εμφάνισης σε επίπεδο πρόληψης.

Είναι δυνατόν να επιδρά η ψυχοεκπαίδευση στα ίδια τα συμπτώματα μιας ασθένειας;

Και όμως ναι. Πράγματι, οι μελέτες έχουν βρει πως οι ψυχοεκπαιδευτικές παρεμβάσεις βελτιώνουν σημαντικά θετικά όχι μόνο ψυχολογικούς δείκτες όπως είναι το άγχος και η κατάθλιψη, αλλά και στον φυσικό πόνο που αντιμετωπίζουν οι ασθενείς με χρόνια νοσήματα (Mustafa, Carson-Stevens, Gillespie & Edwards, 2013), όπως και στα συμπτώματα της ασθένειας - στην κλινική εικόνα και την πορεία και έκβαση της νόσου.

Έχει βρεθεί ότι η ψυχοεκπαίδευση έχει θετική επιρροή σε σημαντικούς βιολογικούς δείκτες ασθενειών (σημαντικούς δείκτες για την εκάστοτε ασθένεια που μελετάται), στην μείωση των περιόδων έξαρσης των συμπτωμάτων, στην μείωση των ρυθμών υποτροπής και στην βελτίωση της συνολικής ποιότητας ζωής των ανθρώπων που αντιμετωπίζουν ασθένειες γενικής ιατρικής (Lukens & McFarlane, 2004; Mc Guire, Stojanovijc-Radic, Strober & Chiaravallotti, 2015; Mustafa, Carson-Stevens, Gillespie & Edwards, 2013) και των ανθρώπων που αντιμετωπίζουν ψυχοπαθολογικές ασθένειες (Atkinson, 1996; Atkinson, Coia, Browne, Roe, Lane & O’Callaghan, 1996; Gilmour & Baulmetal., 2006; Herz et al., 2000; Lincoln, Wilhelm & Nestoriuk, 2007).

Ακολούθησέ με στα social media!